Influencer marketing: wat is het en wanneer is het nuttig?

November 6th, 2018 Posted by Uncategorized 0 thoughts on “Influencer marketing: wat is het en wanneer is het nuttig?”

Influencer marketing. Als merk of bedrijf kan je er tegenwoordig niet meer omheen. En dat is logisch, want het kan veel bekendheid en uiteindelijk sales opleveren voor bedrijven. Mits het op de juiste manier wordt ingezet. Een korte uitleg:

Wie of wat zijn influencers?

Influencers, ook wel social influencers zijn bloggers, Instagrammers of vloggers op YouTube. Oftewel, mensen die een bereik (volgers) hebben opgebouwd binnen een specifieke doelgroep via sociale media en internet. Dit bereik hebben zij gekregen door creatieve content te maken binnen het interessegebied van hun volgers. Het bereik van influencers kan wel oplopen tot duizenden, tienduizenden of zelfs nog meer volgers.

Wat is influencer marketing?

Uiteraard spelen marketeers slim in op het grote bereik van influencers. Influencer marketing richt zich op deze influencers en via hen laten merken hun doelgroep kennismaken met hun product of dienst. De reden dat dit zo goed werkt, is dat influencers als betrouwbaar, eigen en autoritair worden gezien door hun volgers. De doelgroep is dus beïnvloedbaar door de influencer, vandaar de naam.

Wat zijn micro influencers?

Influencers heb je in vele soorten en maten. Zo zijn er influencers met 5.000 volgers, maar ook met meer dan 100.000 volgers of zelfs miljoenen volgers. Sommige influencers spreken een mode minnend publiek aan, anderen bijvoorbeeld weer liefhebbers van een healthy lifestyle.

Wanneer je naar het bereik kijkt van de influencers, moet je je als bedrijf of merk de vraag stellen: voor welk bereik kies je? Een logische keuze lijkt de influencer met het meeste bereik. Toch is dit niet altijd de beste optie, dit hangt van het doel af. Zo hebben de kleinere influencers (micro influencers) juist vaak meer invloed op hun volgers doordat ze een hechtere band hebben. Is het doel van de campagne om merkbekendheid te vergroten? Dan zou een grote influencer daarbij kunnen passen. Wanneer je juist meer engagement wilt bereiken, dan kies je voor een micro influencer met weliswaar minder bereik, maar meer invloed.

Wat is het nut van influencer marketing?

Voor organisaties biedt influencer marketing een unieke kans om op een subtiele manier een groot deel van hun doelgroep te bereiken. Zonder nadrukkelijk reclame te maken voor je producten of diensten, kan een influencer de naam van je organisatie laten vallen. De combinatie van het vertrouwen dat volgers hebben in een influencer, het grote bereik en het effect van influencers maakt dat dit een zeer effectieve vorm van reclame is voor bedrijven en merken.

Het belang van een goed concept bij influencers marketing

Wanneer een influencer geïnteresseerd is in een bepaald onderwerp of merk, heb je een recept voor een krachtige samenwerking. Een goed concept is daarvoor de basis. Een goede influencerscampagne begint met een goede match en eindigt met nuttige statistieken waarmee je nadien het succes kan meten. In vrijwel elke sector en voor iedere doelgroep zijn er goede influencers te vinden. Dus met de juiste informatie, goed onderzoek en een weloverwogen strategie, kan influencer marketing interessant en nuttig zijn voor elk bedrijf.

Nu we je iets meer hebben laten zien van het nut van influencer marketing, dan nog een laatste tip. Zet influencer marketing niet in omdat het momenteel zo’n hype is. Het inzetten van influencers heeft enkel effect wanneer jij als merk of bedrijf en de influencer bij elkaar passen qua content, doelgroep en interesse. Er moet een klik zijn, alleen dan heeft het zin!

Nog even de belangrijkste punten op een rijtje:

  • Via influencers bereik je een zeer specifieke doelgroep op en subtiele manier.
  • Geen klik tussen jouw merk en de influencer (ook al heeft deze een groot bereik)? Zet het dan vooral niet door.
  • Bouw een langdurige relatie op met de influencers waarmee je werkt, om de geloofwaardigheid bij de doelgroep te vergroten.
  • Bepaal je marketingdoelen en zoek daarbij de juiste influencer: micro influencers vs. grote influencers.
  • Alleen met de juiste informatie, goed vooronderzoek, een goed concept en een weloverwogen strategie, kan influencer marketing nuttig zijn voor je bedrijf.

Wil je influencers inzetten voor je eigen bedrijf of merk? Millionaire Media is here to the rescue!


Contacteer ons vrijblijvend om meer te weten te komen wat wij voor jouw merk of bedrijf kunnen doen op vlak van influencersmarketing.

Tags: , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Influencer marketing met toegevoegde waarde.

ADRES

ASBC - Dendermondestraat 44
2018 Antwerpen

GET SOCIAL